Iets meer over mezelf

verleden, huidige plannen en toekomst


Waarom voor kant gekozen, hoe ben je in de kantwereld gerold ? Opleiding?

Het kantklossen zit wellicht in mijn genen. Mijn bedovergrootouders hadden een kantatelier in Beveren. Men kloste daar de mutsen voor de inwoners van Axel.
Bij een familiebezoek leerde mijn tante me de eerste slagen. Ik was toen twaalf jaar en ik kreeg allerlei klosmateriaal voor beginners, waarmee ik zelf aan de slag ging en allerlei zaken uitprobeerde.
Kant, heeft me van toen af aan niet meer losgelaten.
Na mijn bachelordiploma moderealisatie startte ik in Beveren met het tweede jaar stropkant en volgde dan Russische kant, Vlaanders, Cluny enz.
In Geraardsbergen leerde ik Chantilly-kant. En in de zomercursussen van het Kantcentrum in Brugge leerde ik lassen en innaaien, Binche, illustrator, enz. om daarna af te sluiten met de opleiding van het monitariaat.

 Waar geef je les ? Sedert wanneer ?

Sinds 2006 geef ik in mijn eigen atelier in Zele ’s zaterdags kantles aan volwassenen en in de schoolvakanties aan de jeugd. Ik geef les aan niet al te grote groepen omdat ik kwaliteit belangrijk vind.
Mijn cursussen klassieke kantsoorten hebben een moderne touch, ik hou ervan om aan elke kantsoort een moderne, eigentijdse ‘look’ te geven. Tijdens de workshop vrijwerk probeer ik de mensen te begeleiden naar een eigentijds produkt. Het is natuurlijk leuk om dingen “ na te klossen” maar dingen naar “je hand” zetten geeft elk kantwerk een eigen persoonlijkheid.
Heel boeiend was het geven van de cursus tekenen van stropkanten. Ik kon daarin de creativiteit van mijn cursisten stimuleren.
Ik heb een aantal zomerworkshops gegeven aan de jeugd te Brugge. Ik vermoed dat ik gestart ben in de zomer van 2003, ook tijdens de internationale kantdagen op het Walplein begeleidde ik de jeugd. Dit heb ik gedaan tot en met de zomer van 2009.

Waarmee ben je bezig op kantgebied ?
Wat boeit je het meest aan kant of aan hetgeen je doet, wat doe je ‘t liefst ?

Kant is broos, fragiel, fijn, doorzichtig, luchtig,… Ik werk liefst met echte vlasdraad en eis dit ook van mijn cursisten. Het is wat moeilijker om daarin tal van kleurschakeringen te vinden maar de kantwerken stralen mijns inziens meer karakter uit dan de werken in andere draden.
Ik tracht op mijn manier wat vernieuwing in de kantwereld te brengen door kanten te ontwerpen die nog nooit gezien zijn. Het uitproberen van allerlei technieken en materialen en het spelen met kleur boeit me enorm. Die passie deel ik met velen in de kantgroep ‘Kant-Act’. Momenteel rijpen tal van ideeën om kantwerken te combineren met andere kunstvormen.

Waarvoor zet je je in ? Heb je concrete plannen ?

Vaak ben ik gebonden aan het tijdrovende uitklossen van mijn ontwerpen in functie van mijn cursussen, waardoor nauwelijks tijd overblijft voor het uitklossen van mijn eigen moderne werken. Jammer, want ik heb nog zoveel ideeën en schetsen in de wachtrij.
De geheimen van het kantklossen ontrafelen en overbrengen aan kinderen en volwassenen geeft mij een enorme voldoening. Als ik er dan nog in slaag om de mensen te motiveren om eigen ontwerpen te realiseren is dit voor mij de absolute top!
Ik merk de laatste jaren een revival voor tal van soorten handwerk: naaien, breien, klossen… het zit in de lift. De ouders van de kinderen die bij mij komen klossen zijn er fier op dat hun kinderen hun vakantietijd op een creatieve manier doorbrengen. Het is weliswaar een techniek die veel geduld vraagt, maar ook respect afdwingt omwille van de techniek. Zij zien de prachtige resultaten en raken daardoor net als ik overtuigd dat kant niet ouderwets is en dat de kantwereld nog steeds volop leeft in Vlaanderen.

Hoe zie je je taak in de docentenopleiding ?

Les geven in de docentenopleiding is voor mij een droom die uitkomt. Wat ik vooral aan de cursisten wil meegeven is de ijver en de liefde voor het ontwerpen. Een persoonlijkheid, een ziel geven aan elk kantwerk, dat is toch wel een mooi doel op zich. De kunst bestaat erin om techniek, materiaal, vorm en kleur samen te brengen tot één mooi samenhangend geheel. Kantwerk is fragiel, fijn en broos, dit realiseren op een correcte manier is niet eenvoudig maar als dit lukt is dit SCHITTEREND.


Sophie